När löven faller ...


...  börjar schweizarna att kratta! Kanske svenskarna också? Fattar inte att man orkar! Det borde kännas så meningslöst. Bara ett par vindpustar senare är det ju fullt med löv igen! Att man krattar när träden är mer eller mindre kala är väl en sak, men nu!
I vår lilla kommun har vi arbetare som inte sysslar med annat än att blåsa ihop löv, skotta trottoarerna (vintertid) och pela i rabatterna. Jag kan bli tokig på denna perfektion! Så fort det ligger lite löv på trottoaren eller utanför butiken kommer folk och klagar, man kan ju halka på löven! Att man bara orkar att bli upprörd över att det ligger lite löv på gatorna! Då har man inte stora problem! Förra året vid denna tiden hade jag fått reda på att min pappa hade obotlig cancer ... och då höra hur folk runt omkring beklagade sig för lite löv framför dörren gjorde mig nästan vansinnig!!  När det snöar här stannar snön inte länge, oftast har det töat bort efter ett par timmar igen, men skotta ska man! Ja, ja, det  är väl bra att vår kommun har det så bra ställt att vi kan ha tre heltidsanställda som krattar löv, ger ju arbetsplatser, jag vet, men jag tycker att det är fel prioritering! Det finns inga vikarier på skolan, om en lärare är sjuk får barnen i bästa fall gå i en annan klass eller så blir de hemskickade. Hela skolsystemet är uppbyggt på att mamma är hemma hela dagen. Kindergartens budget för att köpa meterial m.m. är så liten så att det får knusslas hela tiden. Om barnen ska på studiebesök får det knappt kosta något alls. Ofta blir vi som har egna företag ombedda att sponsra ... som om det inte räcker med det alla företag betalar i skatt? Av dessa anledningar och några till, retar det mig att tre personer kan/måste tillbringa en hel dag på något så meningslöst som att samla ihop löv i strävan efter den perfekta byn medans man sparar på barnen och glömmer bort att njuta av allt man har!

            

Tur att vi har kossor som direkta grannar, (våra tvåfotade grannar tillhör inte heller den pedantiska sorten, tack och lov =)) ... de bryr sig inte om vi har löv i trädgården! Inte våran hund heller!

Kommentarer
Postat av: Misen

Nej, hunden verkar ju trivas bra där, ser underbart ut! Vilken fin bild och hund! :)

2008-10-14 @ 13:32:26
URL: http://homeostas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0