Tysk musik.

Efter över tio år i ett tysktalande land har jag vant mig vid James Bonds tyska röst och jag kan Patrick Swayzes repliker utantill på både engelska och tyska i Dirty Dancing. Inte för att jag tycker att det låter bättre utan jag har helt enkelt blivit miljöskadad. Tyska har aldrig varit mitt älsklingsspråk och jag har alltid uppfattat det som ett väldigt hårt och känslokallt språk ... ändå tills jag upptäckte den tyska musiken. Vilka artister, röster och vilket fantastiskt välutvecklat, känsloladdat och beskrivande språk! Ja, så klart inte alla, men det finns verkligen en hel del som jag aldrig mer skulle vilja vara utan. Eftersom jag lovat att tipsa om ett par av mina favorit artister tänkte jag börja med min absoluta nummer 1... the one and only Xavier Naidoo. Ja, jag vet att namnet inte är direkt tyskklingande, men tysk är han. Den första låten börjar på engelska och går sen över i tyska och för mig är skillnaden enorm. Tyskan är så himla mycket vackrare! Vad tycker ni?
http://www.youtube.com/watch?v=RPN88D_HjMU&feature=related
Helt enkelt en underbar låt och röst!

Nästa låt är med Xavier Naidoo och Söhne Mannheims. Det var så det började, kanske lite som att jämföra med Per Gessle och Gyllene Tider hrm ... jag är ett stort Gessle fan med måste ändå säga att det är en viss ;) skillnad! Texten är fantastisk ... går rakt in hjärtat och stannar där.
http://www.youtube.com/watch?v=vMkJIGVkPwQ&feature=related

Det finns naturligtvis många låtar av Naidoo och Söhne Mannheims som är minst lika bra som de jag lagt upp. Den sista låten har säkert alla hört som sett Asterix och Obelix filmen. Den svenska rösten tillhörde ingen mindre än Peter Jöback och ja, jag har alltid tyckt om Jöback men måste erkänna att han inte har en chans mot Naidoo! Texten är mer detaljerad och känsloladdad på tyska än svenska. Vackert! Lyssna och njut!
http://www.youtube.com/watch?v=tWE4dy32094

Jag har fått en helt annan syn på det tyska språket sen jag börjat att lyssna på deras musik. Det är som allt det hårda och kantiga mjukas upp och fylls med liv när de sjunger. Xavier Naidoo's röst glömmer man aldrig, den etsar fast sig i minnet och ger garanterat gåshud. Hade varit roligt att få lite kommentarer från er som läser. Vad tycker ni? Jag ser ju att det är många som är inne varje dag och tittar och det hade varit så kul att få någon kommentar!

Kram så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0