Samichlaus

Vi håller på att förbereda för julskyltningen som vi ska ha den 2 november.
Kan kännas lite tidigt men här i Schweiz börjar man att julpynta i slutet av november.
Jultomten kommer till de schweiziska barnen den 6 december och på julafton är det Jesusbarnet som kommer med presenter. Egentligen är det ingen Jultomte utan en helig katolsk snubbe som gick runt och läxade upp barnen.
Hade de inte varit snälla fick de smaka av riset eller ännu värre blev de nerstoppade i säcken och bortförda av hans medhjälpere Ruprecht ( i Schweiz kallas han Schmutzli). Schmutzli ser rätt hemsk ut ibland är de till med flera ... kan förstå att barnen kan bli rädda för honom. Om barnen har varit snälla och kan rabbla en vers för Samichlaus (som tomten heter här) så får de clementiner och nötter. Och ja just det ... Tomten kommer med en åsna! Inga renar här inte!

                                                



Dominic var livrädd för Schmutzli länge! Han tyckte om Samichlaus men " Samichlaus mörka vänner" ( så sa han) tyckte han inte om. Nu mera är det många barn som får presenter av Samichlaus men vi har bestämt oss för att det räcker mer än väl med alla presenter på julafton. Vi firar hemma med mycket nötter (jordnötter i skal) clementiner och choklad. Barnen få varsin påse (ställer vi utanför dörren)  med nötter m.m. som Samichlaus ger dem.
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna tradition, känns så fel redan den 6 december. Men pojkarna tycker att det är toppen, för dem är det så det ska vara, det hör till! Det är rätt så roligt att jag och mina barn har helt olika uppfattningar om vad som "hör till". Det gäller för mig att anpassa mig till det som är tradition här ... för mina barns skull. Det är nog det som är den stora utmaningen i att vara utlänning, att ofta behöva anpassa sig! Det jag själv tycker och är van vid är inte rätt här. Här kan jag inte putsa fönstren en söndag, inte klippa gräset heller ... men jag har börjat med att hänga upp tvätten och det har även mina grannar. Så visst, det finns hopp för det konservativa Schweiz också. Allt tar bara lite längre tid .... =).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0