Fasnacht i Windisch.

Fasnacht är den schweiziska motsvarigheten till Karneval.
Min man påstår att man firar den för att våren kommer men jag har en känsla av att det från början har ngt med "fastetiden" att göra. Men jag vet inte. I vilket fall som helst, är det en tid när nästan ALLT är tillåtet. De annars så konservativa schweizarna blir som svenska ungdommar på Ibiza. Kanske inte riktigt men nära på!


Marcel är med i Fastnachts gruppen "Trombongos". Världens snällaste!


En av höjdpunkterna är "Fastnachtsumzug" då alla grupper och Fasnachtsföreningar, även barngrupper, tågar genom byarna eller städerna. Igår var det Windisch tur.


Sexy ladies!


De spelar musik som riktigt dunkar ... högt och ofta rätt falskt.
Tydligen är det meningen att det ska låta lite falskt.
Måste erkänna att det tog ett tag innan jag vande mig.


Som sagt ... det är hög ljudnivå.


Alla vagnar har olika tema. Ibland blir man bjuden på snaps! , godis eller frukt och framför allt slänger alla konfetti på varandra.


Det ligger mkt jobb bakom vagnarna och maskerna. Av denna "hemskingen" fick jag en svart plastros.

     


Denna gruppens motto var: Investera i att festa, inte i aktier!

     


Så här såg Philippe ut efter ett gäng flickor hade gett sig på honom.
Men han ser rätt nöjd ut ;)!




Naturligtvis följde vi mottot och investerade ................................ inte i aktier!

Det var en trevlig eftermiddag där man träffade många man kände men även lärde känna nya trevliga människor och vi var hemma vid 18.00.

Nu ska jag ta och dammsuga bort all konfetti som ligger överallt, för snart är det dags att göra sig i ordning och åka till Brugg ....  idag är det Fasnachtsumzug där :)!




Kommentarer
Postat av: Zanna

Vilket jätte arbete det måste ligga bakom dom fina vagnarna

2009-03-02 @ 15:38:41
Postat av: Lotta

Ja, eller hur! Och varje år något nytt.

2009-03-06 @ 12:00:49
URL: http://vaniljochkanel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0